Artikla vaihdettavat plus talletus 30 € (sis. Alv 25.5%) (saat pantin takaisin kun palautat vanhan vastaavan osa) |
Kun ostat "vaihto-osa"-merkinnällä varustettuja varaosia, on osan lisäksi maksettava myös pantti. EU:n lainsäädännön mukaan pantti on se summa, jonka valmistaja pyytää maksamaan takauksena siitä, että vanha osa palautetaan sen kunnostamista ja uudelleenkäyttöä varten. Pantti palautetaan, kun vanha, kunnostuskelpoinen osa on palautunut. Pantti voidaan maksaa vain, jos tuotteet on valmistettu EU:n alueella. Varaosan toimittaja määrää panttimaksun suuruuden. Näin ollen eri toimittajien toimittamalla samalla osalla voi olla eri panttimaksu tai sillä ei välttämättä ole lainkaan panttimaksua.
Miten teet vaihdon?
1. Maksat uuden osan ja panttimaksun.
2. Saat uuden osan.
3. Valmistele käytetty osa palautusta varten. Tyhjennä nesteet, mikäli niitä on (tämä ei koske akkuja).
4. Rekisteröi käytetyn vaihto-osan palautus henkilökohtaisella käyttäjätililläsi osoitteessa EUvaraosat.fi.
5. Laita käytetty osa siihen laatikkoon, jossa sait uuden varaosasi. Liitä mukaan tilauksen tekemisen jälkeen kirjeessä saamasi lasku. Tämä nopeuttaa pyyntösi käsittelyä.
6. Lähetä tämän jälkeen asianmukaisessa kunnossa oleva vanha osa seuraavaan osoitteeseen:
AUTODOC SE (Retoure - Lager R)
Rhinstrasse 132
12681 Berlin
Saksa
7. Lähetämme käytetyn osan valmistajalle tarkastettavaksi.
8. Käsittelemme lähetykset keskimäärin 6–8 viikon sisällä niiden saapumisesta varastollemme. Ilmoitamme sinulle tarkastuksen tulokset.
Kuinka nopeasti käytetty varaosa olisi palautettava?
Käytetty varaosa on lähetettävä takaisin vuoden kuluessa vaihto-osan ostopäivästä.
Miten pantti palautetaan, jos osa läpäisee tarkastuksen?
Palautamme pantin joko sitä kautta, jota käytit maksamiseen, tai vaihtoehtoisesti lisäämme summan EUvaraosat.fi-asiakkuustilisi saldoon.
Entä jos osa ei läpäise tarkastusta?
Ilmoitamme sinulle, että panttimaksua ei voida palauttaa. Säilytämme tutkittua vaihto-osaa 2 kuukautta varastollamme. Varaosa voidaan palauttaa sinulle pyynnöstäsi (osa palautetaan sinulle EUvaraosat.fi kustannuksella). 2 kuukauden säilyttämisen jälkeen varaosa hävitetään.
Mitkä ovat vaihto- ja palautuskäytännöt?
• Asiakas maksaa osan palautuksesta aiheutuvat kulut.
• Mikäli asiakas kieltäytyy toimittamasta valmistajalle vanhaa varaosaa, panttisummaa ei palauteta, vaan se katsotaan korvaukseksi valmistajalle.
• Jos käytetty varaosa on pahasti vaurioitunut tai sen rungossa on murtumia, panttisummaa ei hyvitetä.
• Jos palautettu käytetty osa on eri tuotekategoriasta kuin ostettu osa, panttia ei palauteta. Esimerkiksi silloin, jos olet ostanut laturin, mutta palauttanut starttimoottorin.
• Saat pantin, jos lähetät toiselta valmistajalta ostetun samanlaisen varaosan. Jos olet esimerkiksi ostanut Boschin jarrusatulan, voit palauttaa TRW:n jarrusatulan.
• Mikäli uuden varaosan ominaisuudet (esimerkiksi teho) eivät ole samat kuin vanhassa varaosassa, sinun on selvitettävä valmistajalta, voiko tällaista osaa palauttaa. Voit selvittää asian asiakaspalvelustamme [email protected].
MITKÄ KATEGORIAT SISÄLTÄVÄT VAIHTO-OSIA?
Käytettyjen osien vaatimukset:
*Ohjeet ovat vain tiedoksi. Jokainen vaihto-osa käsitellään tapauskohtaisesti (valmistaja tarkistaa jokaisen vaihto-osan).
• Jarrusatula
Jarrusatulan palautusehdot:
Vaihto-osan on oltava samanlainen kuin ostetun tuotteen.
Vaihto-osan täytyy olla kokonainen.
Kaikkien jarrusatulan ohjaustappien, kiristimien, kiinnityspulttien ja ilmausruuvien on oltava mukana.
Vaihto-osassa ei saa olla liikaa ruostevaurioita.
Vaihto-osa ei saa olla haljennut eikä käsitelty.
Vain vaihto-osat, joita voidaan jälleenkäsitellä, voidaan ottaa takaisin ja hyvittää.
Pakkaustarra ei saa olla likaantunut, se ei saa puuttua, eikä siinä saa olla ylimääräisiä merkintöjä tai kirjoituksia.
*Ohjeet ovat vain tiedoksi. Jokainen vaihto-osa käsitellään tapauskohtaisesti (valmistaja tarkistaa jokaisen vaihto-osan).
Alkuperäinen pakkaus:
Boschin, Elstockin ja GKN:n osat tulee lähettää niiden alkuperäispakkauksessa. Mikäli osia ei ole lähetetty alkuperäispakkauksessa, niitä ei voida hyväksyä. Tämä on tavaran toimittajan vaatimus.
• Laturi
Auton laturin palautusehdot:
- Tunnistuskelvottomia auton latureita ei voida ottaa vastaan.
+ Valmistajan OE-merkinnän on oltava näkyvissä tai käynnistysmoottorissa on oltava lukukelpoinen, kaiverrettu OE-numero.
Ruoste
+ Irrotettu laturi ei ole ollut varastoituna pitkään ja sen variaattorin hihnan pyörässä ei ole ruostejälkiä.
- Vaikeasti ruostuneet auton laturit.
Vaurion aste:
+ Vaurioitunut muovisuojus.
+ Puuttuva ruoti edessä ja/tai takana.
+ Liitin on rikki tiivisteen edessä.
- Kaksi puuttuvaa ruotia edessä ja/tai takana.
- Liitin on rikki tiivisteen alapuolella.
Laturin kokonaisuus:
+ Laturi on kokonainen ja koottu.
- Laturi on kokoamaton tai siitä puuttuu osia.
Käytetyn laturin tehon on vastattava uuden laturin tehoa. Muutoin panttimaksua ei voida palauttaa.
• Käynnistysmoottori
Käynnistysmoottorin palautusehdot:
+ Laite voidaan ottaa vastaan.
- Laitetta ei voida ottaa vastaan.
Tunnistettavuus:
- Tunnistuskelvottomia käynnistysmoottoreita ei voida ottaa vastaan.
+ Valmistajan OE-merkinnän on oltava näkyvissä tai käynnistysmoottorissa on oltava lukukelpoinen/tunniskelpoinen, kaiverrettu OE-numero.
Vaurion taso
+ Relekotelon reunus ei saa olla vaurioitunut.
+ Käynnistysmoottorin releen muoviosassa on vaurio.
- Käynnistysmoottori on menettänyt muotonsa / vaurioitunut esimerkiksi koteloon kohdistuneen iskun, rikkinäisen kotelon tai kuluneen hammaspyörän vuoksi.
- Akseli on pahasti värjäytynyt ylikuormituksen vuoksi (esimerkiksi siniseksi ylikuumenemisen takia).
Ruoste:
+ Irrotettu käynnistysmoottori ei saa olla pitkiä aikoja varastoituna ja siinä ei saa olla ruostevaurioita.
- Vaikeasti ruostunut käynnistysmoottori.
Käynnistysmoottorin kokonaisuus:
+ Käynnistysmoottori on kokonainen ja koottu.
- Purettu tai puutteellinen käynnistysmoottori.
- Vaikeasti ruostunut hammaspyörä.
- Takalevy puuttuu.
- Etukansi on vaurioitunut.
*Ohjeet ovat vain tiedoksi. Jokainen tapaus käsitellään esikseen (valmistaja tarkastaa jokaisen varaosan yksittäin).
• Vetoakseli
Vetoakselin palautusehdot:
Vaihto-osan on oltava samanlainen korvaavan osan kanssa.
Vetoakselin on oltava kokonainen - siinä tulee olla yhdistävä akseli ja molemmat nivelet.
Yhdistävän akselin on oltava suora. Taipunutta akselia ei voida valmistaa uudelleen käytettäväksi.
Yhdistävä akseli ei saa olla ruostunut tai rikki.
Nivelien kierteiden on oltava ehjät ja niiden tulee istua tiukasti.
• Kompressori, ilmastointilaite
A/C kompressorin palautusehdot:
Laitetta ei voida ottaa vastaan, jos:
Se on vaikeasti ruostunut (vaurioalue >3 cm²).
Kaikki putkiston liittimet eivät ole tiukasti kiinni alkuperäisissä korkeissa.
Akselia ei voi kääntää käsin 360 astetta.
Vaihto-osa on tunnistuskelvoton (nimikyltti on lukukelvoton tai se puuttuu).
• Hydrauliikkapumppu, ohjaus
Ohjaustehostimen pumpun palautusehdot:
Vaihto-osa otetaan vastaan, jos:
1. Pumppu on kokonainen ja se vastaa tuoteluettelossa olevaa osaa.
2. Siinä ei ole mekaanisia vaurioita.
3. Kierteet ovat hyvässä kunnossa.
4. Pumppua ei voi palauttaa, jos sen hihnapyörä tai akseli on vaurioitunut.
5. Sen hihnapyörä, akseli ja adapteri ovat ehjiä.
6. Kansi ei ole vaurioitunut tai puutu.
• Ohjausvaihde
Vaihto-osa voidaan ottaa vastaa, jos:
1. Ohjausvaihteesta ei puutu osia, mukaan lukien:
- suojakumit
- paineletkut
- raidetangot (mikäli uudet tulevat toimituksen mukana)
2. Ohjausvaihde ei ole vaikeasti ruostunut.
3. Siinä ei ole mekaanisia vaurioita, osa ei ole taipunut, hammastangon toiminta ei ole heikentynyt, eivätkä kiinnikkeet ole vaurioituneet.
4. Raidetankojen rimoissa ei ole vaurioita, ne eivät olet vääntyneet tai rikki.
5. Ohjausvaihteen hydrauliikkaletkut ja sen osat eivät ole vaurioituneet tai kadonneet.
6. Akseli ja kierteet eivät ole vaurioituneet.
7. Palautettu ohjausvaihde on samanlainen uusi.
• Ahdin
Turboahtimen palautusehdot:
Vaihto-osa tulee palauttaa kokonaisena ja koottuna.
Yksikään sen osa ei saa olla irrotettu, vaihdettu tai poistettu.
Vaihto-osan on vastattava ostettua turboahdinta.
• Ruiskutussuutin
Ruiskutussuuttimen palautusehdot
Purettu osa -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
Suutin puuttuu -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
Ruiskutussuuttimen palautusehdot
Liitin on vaurioitunut -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
Liitin on rikki -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
Liitin on sulanut -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
Sisäänmenoliitin on vaurioitunut -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
Ruiskutussuuttimen runko on vaurioitunut sen asiattomasta käsittelystä (esimerkiksi vasara) -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
Tiivisteen paikka on vaurioitunut -> Tuotetta ei voida ottaa vastaan
• Ruiskutuspumppu
Vaihto-osat otetaan vastaan, jos:
Palautettu osa on samanlainen kuin uusi osa.
Dieselmoottorin pumppu on kokonainen.
Se ei ole vaurioitunut.
Hallintaventtiili ei ole vaurioitunut.
Vaihto-osat, joissa on seuraavia vikoja, ei voida ottaa vastaan:
Se on purettu osiin.
Siitä puuttuu osia.
Se on vaikeasti ruostunut.
• Käynnistysakku
Auton akkuja koskevat vaatimukset:
Valmistajilla ei ole erityisiä vaatimuksia koskien käytettyjä akkuja. Kuitenkin me suosittelemme, että et avaa käytettyä akkua tai valuta siitä nesteitä (elektrolyyttejä), sillä se on vaarallista.
Kuinka palautat käytetyn auton akun
Tuo käytetty akku varastollemme osoitteeseen: AUTODOC SE (Retoure - Lager R) Rhinstrasse 132, 12681 Berlin, Saksa.
• Virranjakaja
Virranjakajan palautusehdot:
Laitteessa ei saa olla merkkejä vaikeasta ruostumisesta.
Virranjakajan kansi ei saa puuttua.
Liitin ei saa puuttua.
Laitteen on oltava kokonainen.
Tunnistuskelvottomia virranjakajia ei voida ottaa vastaan.