Sinulla on oikeus palauttaa tuotteet 14 päivän sisällä vastaanotettuasi Pallonivel varten Jousitus ja tukivarret tilauksesi
Lisää
Pallonivel varten Jousitus ja tukivarret nettikaupassamme voi maksaa seuraavilla maksutavoilla
Lisää
Tehtyäsi tilauksen Pallonivel varten Jousitus ja tukivarret kaupastamme, voit valita toimitustavan:
Lisää
Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Ei tiliä EUvaraosat.fi? Rekisteröidy nyt alle 1,5 minuutissa
Tukinivelen / Pallonivelen toiminta, kuvaus, ja tunnettuja valmistajia
Pallonivel on liikuteltava kiinnike tukivarren ja pyörän laakeri kotelon välillä auton etuakselissa. Akselin niveliä painetaan, jotka sijaitsevat pyöränlaakeri kotelossa, ja ne kiinnitetään itsestään lukkiutuvien mutterien avulla. Tunnettuja valmistajia ovat mm. NK, DELPHI, MAPCO, RUVILLE, SWAG, FEBI BILSTEIN ja STARK.
Jos pallonivel on liian löysällä tai viallinen
Mikäli nivel on kulunut loppuun, tämä voidaan huomata "klikkauksista", rytinästä, tai kovista äänistä jotka kuuluvat etuakselista, varsinkin tiukista kurveista ja huonolaatuisilla teillä ajettaessa. Kun näitä merkkejä esiintyy, etujousituksen kunto tulee tarkistaa. On myös tärkeää että pallonivelet eivät pääsee liikkumaan liian paljon altistuessaan raskaalle kuormitukselle. Viallinen nivel voidaan paikantaa läpikotaisella tarkastuksella. Tässä tapauksessa "pyöriä" liikutellaan toisiaan vasten eri suuntiin.
Pallonivelen vaihtaminen: lyhyt opas
Mikäli aiot tehdä tämän itse, sinun tulee ensin nostaa auto tunkin avulla ilmaan ja irroittaa pyörä. Sen jälkeen vääntövarren jousta löysätään, parhaimmassa tapauksessa iskuruuvinvääntimellä 27mm mutteria käyttäen. Etukäteen tulee myös mitata "vapaan" kierteen pituus. Ainoastaan tällä tavalla jousi voidaan taas säätää sopivan kireäksi. Seuraavaksi tukiniveleen tulee ruiskuttaa ruosteenpoistoainetta, joka poistaa lian mahdollisimman tehokkaasti. Vielä parempi keino on käyttää teräsharjaa. Tämän jälkeen pidätinrengas irroitetaan. Seuraavaksi säätölevyn asento tulee merkitä permanenttitussilla. Tässä vaiheessa ennalta määritettyä hajoamispistettä ei tule viedä luoda.
Pallonivel - radan ja camber:in säätäminen
Säätölevy ei ole kiinni missään, joten camberin ja radan asentoa tulee säätää myös myöhemmin. Levyn asentoa voidaan kuitenkin säätää uudelleen myös turvallisuussyistä. Tällöin turvamutteri voidaan irroittaa, ja alempaan eksentriseen levyyn on mahdollista päästä käsiksi. Tällöin tämä ja mutteri voidaan irroittaa ja puhdistaa. Sen jälkeen palloniveliä tulee painaa alas, esim. asennusraudan avulla. Tämä voi tietyissä tapauksissa olla hieman haastavaa. Vaihtoehtoisesti kaksi mutteria voidaan kiinnittää myös kierteisiin ja kiristää jakoavaimen avulla. Lisäksi niihin on hyvä laittaa hieman ruosteenpoistoainetta. Voit tilata kaikki tarvittavat osat helposti ja kätevästi meidän nettikaupastamme, josta löydät myös muita OEM-laatuisia varaosia.