Sinulla on oikeus palauttaa tuotteet 14 päivän sisällä vastaanotettuasi Sytytysmoduuli varten Moottori tilauksesi
Lisää
Sytytysmoduuli varten Moottori nettikaupassamme voi maksaa seuraavilla maksutavoilla
Lisää
Tehtyäsi tilauksen Sytytysmoduuli varten Moottori kaupastamme, voit valita toimitustavan:
Lisää
Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Ei tiliä EUvaraosat.fi? Rekisteröidy nyt alle 1,5 minuutissa
Sytytysmoduuli – toiminta ja tarkoitus
Sytytysjärjestelmän sytytysmoduulia kutsutaan toisinaan kipinänvahvistimeksi. Sytytyksen tehtävänä bensiinimoottorissa on sytyttää sylinterissä oleva paineistettu polttoaine-ilma -sekoitus; tämä on tehtävä oikealla hetkellä sytytystulpan kipinällä. Sytytyskipinän tuottamiseksi sytytystulppa tarvitsee riittävän korkean jännitteen. Sen tekee sytytyspuola, joka muuntaa 12 voltin akkujännitteen 20 000- 30 000 voltin suurjännitteeksi. Tässä tarkoituksessa sytytyspuollassa on matalajännitteinen ensiökäämi, jonka kautta virtaa akkuvirta. Kun ensiökäämin virta katkeaa (katkojankärkien avautuessa), toisiokäämiin indusoituu suuri virtajännite. Vanhemmissa moottoreissa virtapiirin avaus ja sulkeminen tapahtui mekaanisella kytkimellä. Uudemmissa moottoreissa sytytysmoduuli hoitaa samaa tehtävää avaamalla ja sulkemalla virtapiiriä elektronisesti sisäisellä transistorilla. Tavallisesti sytytysmoduuli sijoitetaan moottorissa sytytystulppien lähelle. Jotta sytytys tapahtuisi oikea-aikaisesti, sytytysmoduuli tarvitsee anturista ohjaussignaalin. Tunnettuja sytytysmoduulivalmistajia ovat mm. HELLA, BOSCH, BERU V ALEO, MAGNETI MARELLI, MEAT & DORIA ja MAPCO.
Viallinen sytytys – merkkejä
Sytytysmoduulit eivät kaipaa ylläpitoa ja kestävät periaatteessa rajattomasti. Ne ovat kuitenkin alttiita ylikuumentumiselle, mistä syystä niitä jäähdytetään käytön yhteydessä. Jatkuva lämpörasitus voi johtaa vaurioitumiseen. Lisäksi sähköliittimien kosteus ja korroosio voi vioittaa moduulia, mistä syystä sytytysongelmien yhteydessä kannattaa tutkia sytytysmoduulin kytkennät. Vialliset sytytysmoduulit voivat aiheuttaa katkonaista käyntiä tai riittämättömän sytytysjännitteen. Epäsäännöllisesti toimiva sytytys vaikuttaa heikentävästi moottorin suorituskykyyn, polttoaineenkulutukseen ja päästöihin.
Viallisen sytytysmoduulin vaihto
Viallinen sytytysmoduuli pitää vaihtaa viipymättä. Kätevä autonomistaja voi tehdä sen itse, koska se asennetaan yleensä liittämällä se sähköjärjestelmään. Tarkat mallikohtaiset ohjeet sytytysmoduulin vaihtamiseen löytyvät Internetistä tai alan kirjallisuudesta. Voit tilata uuden sytytysmoduulin edullisesti ja kätevästi verkkokaupastamme. Löydät sieltä myös paljon muita alkuperäislaatuisia varaosia moniin automerkkeihin ja -malleihin.