Sinulla on oikeus palauttaa tuotteet 14 päivän sisällä vastaanotettuasi Sytytyspuola varten Moottori tilauksesi
Lisää
Sytytyspuola varten Moottori nettikaupassamme voi maksaa seuraavilla maksutavoilla
Lisää
Tehtyäsi tilauksen Sytytyspuola varten Moottori kaupastamme, voit valita toimitustavan:
Lisää
Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Ei tiliä EUvaraosat.fi? Rekisteröidy nyt alle 1,5 minuutissa
Sytytyskäämi – toiminta, tehtävä ja valmistajat
Polttoaine-ilma -sekoituksen sytyttäminen vaatii korkean sähköjännitteen, jonka avulla sytytystulpan kipinä syntyy. Tässä tapauksessa sytytyskäämin tehtävä on muuntaa normaali 12 voltin paristojännite vaadituksi korkeaksi jännitteeksi. Sytytyskäämi on siis samalla tavalla rakennettu kuin muuntaja, joka käyttää sähkömagneettista induktiota Se koostuu pääasiassa laminoidusta rautakeskiöstä, jossa on kaksi käämiä, pääkäämi ja toinen käämi. Tästä korkea jännite kulkee sytytyskaapelia pitkin sytytystulppaan. Sytytyskäämi voi synnyttää jännitteen väliltä 15 000 ja 30 000 volttia, riippuen mallista. Siinä on sylinterin muotoinen kotelointi ja se sijaitsee ajoneuvon moottoritilassa. Käämejä on erilaisia erilaisille, nykyään tavanomaisille sytytysjärjestelmille. Yksiä johtavista sytytyskäämien valmistajista ovat BOSCH, BERU, NGK, JANMOR, HELLA, HITACHI ja VALEO.
Sytytyskäämien elinikä ja vikojen syyt
Sytytyskäämin elinikä lyhenee jatkuvan mekaanisen ja termaalisen vaikutuksen takia. Etäisyysraja tulee vastaan noin 60 000 ja 80 000 kilometrin välillä. Tarkka elinikä voi kuitenkin vaihdella paljonkin. Vanhemmat sytytyskäämit vahingoittuvat usein oikosulusta johtuvan ylikuumenemisen takia. Mahdolliset mekaaniset vahingot ovat vaihtelevia ja voi aiheutua mm. voimakkaan moottoritärinän, näädän aiheuttaman vahingon tai vuotavan moottoriöljyn toimesta. Tämä johtaa viallisiin kaapeleihin tai käämin hajoamiseen.
Kun sytytyskäämi on viallinen – Tarkistus ja sytytyskäämin vaihtaminen
Teknisesti osaavat ihmiset voivat tarkastaa ja tarvittaessa vaihtaa sytytyskäämin itse. Viallinen sytytyskäämi ilmenee yleensä epävakaana tai kolisevana moottorina, varsinkin alhaisimmissa nopeuksissa ja lämpenemisen aikana. Vikasytytykset ovat myös yleinen oire. Sähkötarkistus tehdään resistanssin mittauksena. Riippuen sytytyskäämin mallista, pääkäämin resistanssi on 0,3 – 2 ohmia ja toisessa käämissä 8 – 9 kilohmia. Tarkat ohjeet sytytyskäämin tarkastuksesta ja vaihdosta löytyvät internetistä tai teknisestä kirjallisuudesta. Saat uusia sytytyskäämejä ja paljon muita osia lukuisiin automerkkeihin edullisesti verkkokaupastamme.