Sinulla on oikeus palauttaa tuotteet 14 päivän sisällä vastaanotettuasi Keskimmäinen äänenvaimennin varten Pakoputkisto tilauksesi
Lisää
Keskimmäinen äänenvaimennin varten Pakoputkisto nettikaupassamme voi maksaa seuraavilla maksutavoilla
– Luottokortti (MasterCard, Visa)
– Trustly e-maksut
– PayPal
– Tilisiirto
Lisää
Tehtyäsi tilauksen Keskimmäinen äänenvaimennin varten Pakoputkisto kaupastamme, voit valita toimitustavan:
Lisää
Saksa
Itävalta
Sveitsi
France
Italia
Espanja
Puola
Romania
Alankomaat
Kreikka
Portugali
Belgia
Tšekki
Unkari
Ruotsi
Bulgaria
Tanska
Iso-Britannia
Slovenia
Slovakia
Viro
Liettua
Latvia
Norja Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Ei tiliä EUvaraosat.fi? Rekisteröidy nyt alle 1,5 minuutissa





Keskivaimentimen toiminta
Nykyisissä ajoneuvoissa on osia, joita aiemmista ei löydy. Esimerkiksi vanhemmissa autoissa ei ollut katalysaattoria. Kyseinen teknologia keksittiin vasta myöhemmin. Niissä on sen sijasta keskivaimennin, ja kuten nimi kertoo sen tarkoitus on vaimentaa melua. Tähän käytettiin eristysmateriaalia.
Yleismallinen keskivaimennin on muodoltaan lieriö, jonka läpi pakoputki kulkee. Keskivaimentimen sisällä pakoputki on rei’itetty ja eristysmateriaalin ympäröimä. Muotoilu vaihtelee vuosimallista. Vanhimmat versiot käyttivät eristeenä asbestia. Ajan mittaan se kuitenkin korvattiin teräsvillalla ja basalttikuidulla. Tunnettuja merkkivalmistajia ovat mm. VEGAZ, WALKER, BOSAL, EBERSPÄCHER, ERNST, ASMET, BLUE PRINT.
Vika pakoputkiston keskivaimentimessa
Koska keskivaimennin on osa pakojärjestelmää, se pitää rikkouduttuaan vaihtaa uuteen välittömästi. Tällainen vika näet aiheuttaa äänisaastetta. Jos kuljettaja ei piittaa siitä, hänen täytyy varautua sakkoihin. Mutta mitä muuta tapahtuu kun osa pakojärjestelmästä – vaikkapa katalysaattori, takavaimennin tai happianturi – lakkaa toimimasta kunnolla tai vioittuu?
Polttoaineen kulutus kasvaa.
Päästöt kasvavat, mikä vahingoittaa ympäristöä. Melutaso auton sisällä ja ulkopuolella kasvaa merkittävästi. Ennakoitavissa on myös ennenaikainen moottoririkko. Ajoneuvo ei myöskään läpäise katsastusta. Siten keskivaimennin pitää vaihtaa. Myös jos vaimennin on vioittunut ajan mittaan kulumisen johdosta, se pitää vaihtaa. Parhaan laadun hankinta kannattaa hinta-laatusuhteen vuoksi. Oikean osan saa tilattua auton vuosimallin perusteella.