Sinulla on oikeus palauttaa tuotteet 14 päivän sisällä vastaanotettuasi Kytkimen painelevy varten Kytkin / osat tilauksesi
Lisää
Kytkimen painelevy varten Kytkin / osat nettikaupassamme voi maksaa seuraavilla maksutavoilla
Lisää
Tehtyäsi tilauksen Kytkimen painelevy varten Kytkin / osat kaupastamme, voit valita toimitustavan:
Lisää
Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Ei tiliä EUvaraosat.fi? Rekisteröidy nyt alle 1,5 minuutissa
Kytkimen painelevy – toiminta ja tehtävä
Ajoneuvossa on kytkin, jolla erotetaan voimansiirto moottorin ja vaihdelaatikon välillä käynnistyksen tai vaihtaan vaihdon aikana. Tavanomaisissa autoissa voima siirtyy moottorin kampiakselin pyörittämästä vauhtipyörästä kytkinlevyyn. Tämä puolestaan on kiinni vaihteiston sisääntuloakselissa. Painejousi painaa kytkinlevyn kiinni vauhtipyörään. Jousen ja kytkinlevyn välissä on kytkimen painelevy, jonka välittämänä jousen voima kohdistuu tasaisesti kytkinlevyyn sen koko pinnalta. Painelevy ja painejousi kytkeytyvät kiinteästi vauhtipyörään ja pyörivät sen mukana. Kytkinpolkimen painallys vaikuttaa laakeriin, joka liikuttaa painejousta kohti vauhtipyörää. Sen seurauksena painelevy irtoaa kytkinlevystä, joka puolestaan irtoaa paineen hellittäessä vauhtipyörästä. Tällöin kitkakosketus vauhtipyörään irtoaa, eikä kytkin välitä enää kiertovoimaa vaihdeakseliin. Tunnettuja kytkinlevyjen valmistajia ovat mm. LUK, VALEO, SACHS ja BLUE PRINT.
Jos kytkimen painelevy on viallinen
Kytkin joutuu poikkeuksellisen suurien mekaanisten rasitusten kohteeksi kytkeytyessään kiinni vauhtipyörään ja irrotessaan siitä, mistä syystä kytkimen osien vähittäinen kuluminen on väistämätöntä. Jos kytkintä luistatetaan pitkään se kuumenee rajusti, minkä seurauksena painelevy saattaa ylikuumeta ja vahingoittua. Vahingoittuneena se ei välttämättä pysty välittämään painejousen puristusta tasaisesti kytkinlevylle, mikä johtaa kytkimen luistamiseen. Ellei kytkin irtoa kunnolla, kannattaa myös kytkimen painelevy tarkastaa epätasaisuuksien varalta. Korkeiden rasitusten vuoksi painelevy voi pahimmassa tapauksessa hajota.
Kytkimen painelevyn vaihto
Jos kytkimen painelevy on rikkoutunut tai muuten vahingoittunut, se pitää vaihtaa. Kytkimen ja kytkinosien vaihto vaatii yleensä paljon työtä, koska siihen liittyy myös kajoaminen vaihteistoon. Teknisesti taitava henkilö voi silti vaihtaa painelevyn itse, edellyttäen että hänellä on automallilleen täsmällinen korjausopas. Huomaathan, että käytettyjen kytkimen painelevyjen asennus vaarantaa turvallisuutesi. Löydät verkkokaupastamme edullisesti ja kätevästi uuden painelevyn kytkimeesi. Saat sieltä myös paljon muita varaosia moniin automerkkeihin ja -malleihin.