Sinulla on oikeus palauttaa tuotteet 14 päivän sisällä vastaanotettuasi Kampikammio varten Moottori tilauksesi
Lisää
Kampikammio varten Moottori nettikaupassamme voi maksaa seuraavilla maksutavoilla
– Luottokortti (MasterCard, Visa)
– Trustly e-maksut
– PayPal
– Tilisiirto
Lisää
Tehtyäsi tilauksen Kampikammio varten Moottori kaupastamme, voit valita toimitustavan:
Lisää
Saksa
Itävalta
Sveitsi
France
Italia
Espanja
Puola
Romania
Alankomaat
Kreikka
Portugali
Belgia
Tšekki
Unkari
Ruotsi
Bulgaria
Tanska
Iso-Britannia
Slovenia
Slovakia
Viro
Liettua
Latvia
Norja Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Ei tiliä EUvaraosat.fi? Rekisteröidy nyt alle 1,5 minuutissa





Kampikammio – toiminta ja tehtävä
Kampikammio on polttomoottorin keskeisin elementti, johon sisältyvät sylinterit ja jäähdytyskanavat; se samastetaan usein moottorilohkoon. Sen tehtävänä on tukea kampiakselia ja absorboida polttoprosessissa syntyvät voimat. Lisäksi kampikammio luovuttaa moottorin polttolämpöä jäähdytysjärjestelmään. Kampikammion alaosa on yhteydessä öljypohjaan, sen yläosaan liittyy sylinterikansi. Kampikammio sisältää sylinterit tai sylinteriputket, joiden sisäpinnalla moottorin männät liikkuvat. Kampikammio on useimmissa autoissa valettua metallia, yleensä rautaa tai kevytmetallia. Se muodostaa suljetun tilan, joka kerää polttoprosessin kaasut yhdessä sylinterikannen ja öljypohjan kanssa. Nämä ns. ohivirtauskaasut poistuvat kampikammiotuuletuksen kautta. Suljetussa kampikammiotuuletuksessa, joka on nykyisissä automoottoreissa standardina, ne johdetaan poistoventtiilillä imujärjestelmään ja poltetaan polttoaineen kanssa. Kampikammiotuuletuksen venttiilissä on yleensä öljysumuerotin estämässä imupuolen likaantumista. Tunnettuja kampikammion osien (kuten valuaukon tukkeet, tiivistepakkaukset, kannet ym.) valmistajia ovat mm. FEBI BILSTEIN, AJUSA, ELRING, REINZ ja SWAG.
Jos kampikammio vuotaa
Itse kampikammio on suunniteltu kestämään siihen kohdistuvat suuret rasitukset ja toimimaan ongelmitta koko auton iän ilman erityistä huoltoa. Normaaleissa käyttöolosuhteissa se vahingoittuu harvemmin, mutta vialliset tiivisteet voivat aiheuttaa vuotoja kampikammion ympärille ja kampikammiotuuletuksen sekaan. Erityisesti polttomoottoriautoissa kampikammio saattaa täyttyä bensiinillä. Moottori voi vioittua vakavasti tässä tapauksessa, joten polttoaine olisi poistettava pikimmiten kampikammiosta.
Kampikammion korjaukset
Kokonaisen kampikammion irrotus tai vaihto kannattaa yleensä tehdä korjaamossa, jossa on mahdollisuus moottorilohkon irrotukseen ja nostamiseen konetilasta. Teknisesti taitavat henkilöt voivat suorittaa joitakin korjauksia oheislaitteisiin tai vaihtaa osia tiivisteistä itse. Kaikki tarpeelliset osat voi tilata edullisesti ja helposti verkkokaupastamme. Meillä on myös monia muita varaosia tunnetuilta valmistajilta moniin automerkkeihin ja -malleihin.