Sinulla on oikeus palauttaa tuotteet 14 päivän sisällä vastaanotettuasi Virranjakaja ja yksittäisosat varten Moottori tilauksesi
Lisää
Virranjakaja ja yksittäisosat varten Moottori nettikaupassamme voi maksaa seuraavilla maksutavoilla
Lisää
Tehtyäsi tilauksen Virranjakaja ja yksittäisosat varten Moottori kaupastamme, voit valita toimitustavan:
Lisää
Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja salasanasi
Ei tiliä EUvaraosat.fi? Rekisteröidy nyt alle 1,5 minuutissa
Virranjakaja– Virranjakajan tehtävä
Virranjakaja on osa monisylinterisen bensiinimoottorin sytytysjärjestelmää. Sen tehtävänä on jakaa sytytyspuolan synnyttämä suurjännitepulssi kunkin sylinterin sytytystulppaan. Lisäksi virranjakaja tuottaa kipinän, minkä se tekee joko katkojan kärjillä tai Hall-anturilla, kun kyseessä on kärjetön sytytys. Virranjakajan yläosa muodostaa virranjakajan kannen. Siitä sytytysjohdot vievät kukin omaan sytytystulppaansa sytytysjärjestyksen mukaisesti yhden johdon mennessä sytytyspuolaan. Virranjakajan sisällä on pyörijä. Virranjakajan akselin avulla pyörijä liikkuu käytön aikana ja kytkee virran järjestyksessä yksittäisiin sytytysjohtoihin. Joissakin tapauksissa katkojan kärjet sijaitsevat pyörijän alla ja aktivoituvat virranjakajan akseliin kiinnittyvän epäkeskon avulla. Uudemmissa moottoreissa virranjakajan tehtäviä hoitaa usein täysin sähköinen sytytys. Tunnettuja valmistajia ovat mm. BOSCH, BERU, VALEO ja MAGNETI MARELLI.
Viallinen virranjakaja – oireita ja syitä
Virranjakajan osat altistuvat jatkuvan rasituksesta, iästä ja korroosiosta johtuvalle mekaaniselle kulumiselle, joskin ne saattavat kestää hyvinkin 100 000 km tai enemmänkin. Kulumisen näkee etenkin virranjakajan pyörijässä ja virranjakajan kannessa. Sen voi havaita esim. sähköisten kytkentöjen alueella suurjännitekipinöiden palamisvaikutuksena. Viasta saattavat kertoa epätasainen tai katkonainen käynti. Joskus esiintyy myös käynnistysvaikeuksia tai moottori sammuu. Viallinen sytytys voi johtaa korkeampaan polttoaineen kulutukseen ja huonompiin päästöarvoihin. Muiden sytytysjärjestelmän komponenttien ohessa kannattaa siten tarkistaa aina myös virranjakaja. Moottorissa, jossa on kärjellinen sytytys, pitäisi tarvittaessa myös säätää kärkien väli virranjakajassa.
Viallisen ivirranjakajan korjaus
Usein riittää, kun vaihtaa virranjakajan kannen tai säätää katkojan kärjet. Toisinaan saatat kuitenkin joutua vaihtamaan koko virranjakajajn. Yleensä jakajaan pääsee helposti käsiksi moottoritilassa. Hieman taitoa ja teknistä tietoa, ja pystyt asentamaan itsekin virranjakajan. Ohjeita löytyy esimerkiksi Internetistä. Verkkokaupastamme voit löytää ja tilata kaikki sytytysjärjestelmän tarpeelliset osat autoosi helposti ja edullisesti. Voit hankkia myös monia muita merkkilaatuisia osia.